Biografie

 

Prefer to see Jorinde’s biography in English?

Biografie Jorinde Keesmaat

Jorinde Keesmaat is een freelance regisseur van operavoorstellingen en geënsceneerde klassieke concerten. In de periode 2016 – 2019 is zij Guest Director-in-Residence bij het Center for Contemporary Opera in New York. Jorinde Keesmaat speelt in haar multidisciplinaire ervaringsvoorstellingen met de verhouding tussen toeschouwer en acteurs/musici. Binnen haar projecten worden mogelijkheden van een individuele benadering van het publiek gezocht. De geijkte grenzen en conventies tussen klassieke concerten, opera en theater zijn bij haar voorstellingen niet van belang. De voorstellingen kenmerken zich eerder door een kruisbestuiving, stilering en abstractie van de kunstdisciplines. Naast reguliere theater- en concertzalen vinden haar voorstellingen geregeld plaats op bijzondere locaties. Jorinde Keesmaat wil mensen naar elkaar laten kijken en hoopt ze te verbazen en te verwarren. “Ik wil in een chaotische, onoverzichtelijke wereld momenten creëren die verstillen en beklijven, die de vinger op een maatschappelijke zere plek leggen en de toeschouwer dicht bij een persoonlijke emotie brengen.”

Na een studie muziektheater aan de Mountview Academy of Theatre Arts in Londen studeerde Keesmaat verder aan de Hogeschool voor de Kunsten ArtEZ, richting regie. Ze studeerde in 2003 af met een voorstelling bij Vital Theatre in New York. De eerste jaren daarna lag haar focus bij theater en werkte zij onder andere voor Toneelgroep Amsterdam, NTGent en regisseerde zij vrije producties. Sinds 2009 richt Keesmaat zich voornamelijk op de regie van multidisciplinaire klassieke muziekproducties en opera’s. Jorinde Keesmaat was zeven jaar lang regisseur van het maandelijkse programma TRACKS van het Concertgebouw in Amsterdam. Daarnaast regisseerde zij voor het Residentie Orkest een semi-staged bewerking van Mozarts opera’s Don Giovanni, Die Zauberflöte en Le nozze di Figaro. In opdracht van het Koninklijk Concertgebouworkest maakte zij in 2014 de operaproductie Hans en Grietje en in 2015 regisseerde ze Mozarts La clemenza di Tito voor Opéra National de Montpellier. Ook regisseerde Keesmaat het eerste concert – met Geert Mak en Andreas Scholl – in een serie jubileumconcerten ter ere van het 125-jarig bestaan van het Concertgebouw in Amsterdam. Voor het jubileum van Theater Carré in Amsterdam regisseerde zij het spektakel 1000 stemmen in Carré, een concert met duizend zangers gecomponeerd door Merlijn Twaalfhoven. Voor het Grachtenfestival 2015 maakte zij het Openingsconcert (in de buitenlucht) en de veelgeprezen muziek-kickboksvoorstelling Slaande Ovatie. Jorinde Keesmaat regisseert en creëert met regelmaat projecten voor het Nederlands Philharmonisch Orkest, Jazz Orchestra of the Concertgebouw, het Noord Nederlands Orkest, Het Gelders Orkest en het Residentie Orkest. In 2017 creëerde ze in het Muziekgebouw aan’t IJ het muziektheater What the waf, een voorstelling over Nelly van Doesburg in samenwerking met het Kobra Ensemble.

In 2016 regisseerde Jorinde Keesmaat het tweeluik Odysseus’ Women & Anais Nin van componist Louis Andriessen voor het Centre of Contemporary Opera in New York met voorstellingen in National Sawdust NYC en in het Muziekgebouw aan t IJ Amsterdam. Deze voorstelling zorgde voor een grote opmerkzaamheid met lovende kritieken in onder andere de New York Times: “The Andriessen production may have stretched the definition of opera. But it was gripping music theater”

 Ook in Opera News die haar gedurfde keuzes loofde:
“It unified the whole into an evocative meditation on femininity in its strongest sense. By the end of the evening the entire cast was fully nude. In the close intimate environment of National Sawdust, this very nudity itself took on a powerful directorial impact. This was a very fulfilling production of wonderful dramatic opera and a sensational beginning to the Center for Contemporary Opera’s season”.

De Wall Street Journal prijsde eveneens Keesmaats regiestijl: The directing which was honest felt like the right way to deal with this explicit, even repellent subject.”

In 2017 won Jorinde Keesmaat de Operadagen Award van de Rotterdamse Operadagen: “Extra bijzonder is hoe ze een brug weet te slaan tussen het werk van gevestigde componisten als bijvoorbeeld Louis Andriessen en de makers en toeschouwers van haar eigen generatie. De jury omschrijft haar als een gedreven regisseur met passie voor haar vak, met gevoel voor avontuur, een open blik en als iemand die weet wat ze wil, maar toch vooral: met de gave om diep te ontroeren.”

Als Guest Director-in-Residence voor het Centre of Contemporary Opera in New York creëert Jorinde Keesmaat in 2017/2018 een nieuwe regie van de opera To be sung van de Franse componist Pascal Dusapin in samenwerking met het Asko|Schönberg Ensemble Amsterdam en regisseert ze Jacob ter Veldhuis’ requiem: Harper Songs. Toekomstige concerten die ze ensceneert zijn onder andere Out of the blue met het Radio Filharmonisch Orkest & Groot Omroepkoor voor de TivoliVredenburg in Utrecht en Impossible Voyage (6 hours concert) voor de Strijkkwartet Biënnale Amsterdam in het Muziekgebouw aan ’t IJ.

Tijdens deze periode als Guest Director-in-residence zal Keesmaat gecoacht worden door de Amerikaanse dramaturge Cori Ellison en componist Eric Salzman.
In 2016 ontving Keesmaat zowel de Fast Forward Program Beurs van het Fonds Podiumkunsten als een Ontwikkeltrajectbeurs van het Amsterdams Fonds voor de Kunsten.

Update 13/08/2017

Jorinde 2 ZW

Foto: Welmer Keesmaat