Die Zauberflöte – WA Mozart

  • Post author:
  • Post category:Opera

Die Zauberflöte – WA Mozart

Trailer:

https://youtu.be/N-dxA4B93IU

Die Zauberflöte gaat in de kern niet over de man – vrouw verhouding, Mozart laat Pamina immers als eerste de vuur en waterproef doorstaan en geeft ook Pamina de kans zich te ontwikkelen. Die Zauberflöte gaat over hoe je als mens autonomie kunt verwerven. Je losweken van vooroordelen, het ontwikkelen van kwaliteiten als moed, verstandigheid en liefde. En omdat er in de wereld van Sarastro een verouderd vrouwbeeld heerst, stuiten we vanzelf op het probleem dat van de man een ander soort autonomie verwacht dan van de vrouw en dus komen we bij het uitwerken van het thema vanzelf op de man-vrouwverhoudingen.

Jorinde ben niet zo zeer geinteresseerd hoe de vrouw zich ten opzichte van de man zich ontwikkeld. Zoals Simone de Beauvoir zegt “Je bent niet als vrouw geboren, maar je wordt (tot) vrouw (gemaakt)”

Het is niet de vrouw ten opzichte van de man maar hoe en op wat voor manier verkrijgt de vrouw haar autonomie? Hoe wordt deze beschreven? In deze opera wordt in eerste instantie uitgegaan van de reis van de man, deze reis krijgt meer gewricht. Worden de vrouwen in de Zauberflote net zo bijgestaan en gestuurd door de buitenwereld als de man? In onze versie ontpopt Pamina zich tot een heroine die verder lijkt te gaan of te durven dan alle andere om haar heen.

Dirigent: Benjamin Bayl
Regie: Jorinde Keesmaat
Decor: Ascon de Nijs
Kostuum: Leo van den Boorn
Licht: Paul van Laak
Dramaturgie: Wout van Tongeren

Orkest: Philharmonie ZuidNederland

Pamina: Lilian Farahani
Tamino: Peter Gijsbertsen
Papageno: Michael Wilmering
Papagena: Ginette Puylaert
Sarastro: Bart Driessen
Koningin van de Nacht: Lisa Mostin & Morgane Heyse

Beeld: Joost Milne