Locatie: Festival Camping Rotterdam, 2008
Locatievoorstelling
Dobre Tanie
Een logo: rond met in het midden de letter P, woorden ‘Rotterdam’ en ‘Camping’, kleuren zwart – wit en rood. Een logo: met de bovengenoemde beschrijving spreekt het bij niemand tot de verbeelding. Een logo: bij het zien van het logo – een Rotterdamse en Poolse herkenning. Op Camping Rotterdam van dit jaar stond het theaterproject ‘Dobre Tanie’, of te wel Goed-Goedkoop. Een interactief project geïnitieerd door Roel Huisman en Jorinde Keesmaat. ‘Dobre Tanie’ – drie Poolse bouwvakkers die met behulp van de gasten van Camping Rotterdam hun droompaleis bouwden. Een theaterproject die de uitbuitingsmentaliteit van goedkope arbeidskrachten uit Oost- Europa door Nederlanders in een ander daglicht wilde stellen. De rollen waren omgedraaid. De Poolse bouwvakkers zetten de Rotterdamse campinggasten aan het werk. Tijdens de schaft werd er Poolse soep en bier gedronken en persoonlijke verhalen uitgewisseld. Er is een mooi huis met een slaapkamer en een hondenhok gebouwd. Het persoonlijke verhaal van de ‘nieuwe groep emigranten’ en de werklust van de campinggasten zorgde voor wederzijds respect. De gedachte achter het project hebben de initiators in het logo weergegeven. De tweekleur van Rotterdam en het symbool voor de stad, ‘Feyenoord’ hebben een Poolse tint gekregen. De F van Feyenoord is de P van Polen geworden. De kleuren rood en wit zijn horizontaal weergegeven en vormen daardoor de Poolse vlag. Het woord ‘Feyenoord’ is vervangen voor ‘Camping’. Er is gezocht naar een wederzijdse nationale en emotionele herkenning. Iets waar de ‘twee partijen’ zich mee konden identificeren en de overeenkomsten misschien wel groter waren dan de verschillen. Roel Huisman en Jorinde Keesmaat wilde het logo een symbool laten zijn voor het doel wat ze voor ogen hadden. De menselijke, emotionele kant achter de stigmatisering van Polen én Nederlanders laten zien. Binnen twee dagen hebben ongeveer honderd Rotterdammers zich ingezet om het Poolse droomhuis te realiseren. Telkens kwamen ze terug om te kijken hoe het met ‘hun huis’ ging. Er is hard gewerkt, geleerd, gedronken en gegeten en nieuwe vriendschappen zijn gesloten.
Foto’s
Poster
Video
Pers
‘Goed goedkoop’
– Vice Venus Magazine – Download PDF
Credits
Producent – Noûs Theater Producties
Regie – Jorinde Keesmaat
Vormgeving – Roel Huisman